06 de maig 2006

Taller de blogs

Fa unes poques hores he assistit a una entretinguda i alhora interessantíssima xerrada-taller sobre blogs a càrrec del periodista Gabriel Jaraba, una persona sens dubte molt interessant i que sap captar l´atenció de l´audiència sense avorrir-la.
Una idea que m´ha quedat:"això dels blogs va de llegir i escriure, i no som en una època fantàstica ni per una cosa ni per l´altra". Només cal que pensem el que costa que els nostres alumnes llegeixin. Un professor de català del meu centre comentava fa un temps que el crèdit variable d´ESO que estava impartint, titulat El gust de la lectura, vist el seu "èxit" entre els alumnes, s´hauria de titular més aviat El disgust de la lectura. I què me´n dieu del que costa que molts alumnes intentin escriure bé, i que ho facin a totes les assignatures?
Bé, com que tampoc es tracta de lamentar-nos i pensar que "cualquier tiempo pasado era mejor" canvio el to del discurs i llanço implícitament una proposta dins d´una pregunta: Podrien els blogs ser una eina pedagògica per a motivar els nostres alumnes a llegir i escriure textos (amb la riquesa a més de ser hipertextuals) i per tant per fomentar tant la lectura com l´escriptura? Coneixeu experiències concretes en aquest sentit?

5 Comments:

At 14:23, Blogger Gabriel Jaraba said...

El desprestigi del llegir i escriure a l'aula no és diferent al mateix a la societat. El somni de l'educació progressista és creure que el capitalisme no és coherent: que pot haver una societat ideal a l'escola amb lògiques diferents de la societat real a l'empirisme capitalista. L'error de perspectiva és confondre una estratègia educativa (fer com si fos així) amb l'estat de coses real. D'aquí arrenca TOT el problema de l'escola.

 
At 14:27, Blogger Gabriel Jaraba said...

Llegir i escriure vol dir comprendre, reflexionar i expressarse, és a dir, viure en societat. L'educació en lectura i escritura és la veritable educació social, i no els intents de micronormativització dels alumnes (classes de civisme, d'habilitats domèstiques, d'ètica, etc.).

El problema és que determinades lectures proposades i obigatòries responen més al desori mental fruit d'una determinada cultura hegemònica a Catalunya que a un enfocament formatiu: pretendre que els alumnes s'identifiquin amb la Colometa de La plaça del Diamant i amb la mentalitat de Rodoreda és una aberració. El súmmum del que es considera literatura juvenil és Mecanoscrit del segon origen, de Pedrolo? (Un plagi refregit de diversos temes clàssics de ci-fi!)

 
At 14:31, Blogger Gabriel Jaraba said...

Recursos d'educació amb TIC a l'aula i weblogs, amb molt de material sobre escritura:

Blog d'una profe, de Bea Marín: http://actilingua.net/bblogdeunaprofedim.html

El personatge de referència és Alejandro Piscitelli, el gran alfabetitzador digital de la Repúbica Argentina. Veure:

http://weblog.educ.ar
http://www.ihn.com/datos/saber/index.php

 
At 15:52, Blogger Gabriel Jaraba said...

Dues de les urls anteriors, teclejades correctament:

http://actilingua.net/blogdeunaprofedim.html
www.ilhn.com/datos/saber/index.php

Coses del parkinson...

 
At 13:35, Blogger Jordi Fernández Ponce said...

Gabriel, hi estic d´acord amb tu en el sentit que amb "conyes" com l´educació cívica, educació vial, etc. perdem de vista les qüestions essencials a l´educació, com poden ser la lectura i l´escriptura. I el pitjor és que cada dia surt algun col·lectiu demanant que s´ensenyin més conyes.

 

Publica un comentari a l'entrada

<< Home